Sunday, April 19, 2009

Spelling itu penting, kamu tau?

Spider solitaire menemani aku sejak akhir2 ni..sambil2 tengok berita aku men solitaire. Sambil2 dengar budak2 AF melalak dalam tv aku main solitaire. Sambil2 aku chatting ngan encik suami di ym aku men solitaire..terima kasih solitaire kerana menemani isteri yang kesunyian serta kurang kasih sayang ini uhuk...(ayat ni ayat sindiran kepada encik suami hikhikhik)

Hari ni pun dari tengah hari sampai ke petang aku layan spider solitaire ni sambil2 tengok tv...aku baru je lepas tengok Are You Smarter Than a 5th Grader?. Aku tak berapa suke sebenarnya tengok citer ni sebab most of the questions aku tak dapat jawab pon hahahah tapi aku malas nak tukar channel so aku biarkan je la. Contestant pertama arini seorang pelajar kolej yang dapat markah SAT sangat la tinggi...not sure what SAT is..tapi rasanya kalau sapa dapat markah tinggi in SAT tu maknanya die pandai la..kalau tak watpe die asyik cakap mamat ni dapat score tinggi in SAT, tul tak?

Ok back to the topic. Mamat yang kununnye terer ni walk out dr show ni with USD175ooo..huhu terer la tu kan. Die berhenti setakat soalan kedua terakhir and soalannya aku leh jawab lak tu. Syabas yuyun! Tapi mamat ni tak konfiden...soalannya adalah apakah bahasa rasmi negara Australia. Jawapannya ialah..kamu agak apa? Yup english..sayang sungguh kalau tak die dapat usd250k. Tapi ok la tu die tak tamak haloba..hehehe

Oleh kerana show tu sejam and mamat tu kuar lepas 40 minit so ada baki 20 minit lagi die panggil la contestant ke dua, seorang pompuan yang gedik..huhuhu bukan men seronok dan konfiden sekali die. Soalan 1st yang die pilih adalah soalan 1st grade, spelling. Soalannya adalah, ada berapa konsonan dalam perkataan VOWEL. Perkataan 'vowel' tu die tak la terpampang depan pompuan tu..maknanya kena eja sendiri and carila jawapan. Dengan konfidennya, pompuan tu eja 'vowel' dengan VAOUL..what?????? VAOUL?? wakakakaka...so paham2 sendiri la apa jadi pastu hehe

Gelak, gelak juge yun ko sendiri tak sedar diri spelling pun tak berapa pass huhuhu

Memang tul pun..memula aku rasa kelakar giler pompuan ni tak reti eja vowel sedangkan itukan bahasa makbapak die..pastu aku teringat lak satu peristiwa time aku darjah 4. Masa tu tah kenapa aku teramatlah bengong+konpius kenapa kite eja TANPA with N kenapa tak M sedangkan bile aku sebut TANPA aku akan sebut dengan TAMPA. Aku tak tau la kan kamu sebut TANPA tu cemana tapi aku sebut camtu. So, time cikgu suh wat karangan semua perkataan TANPA aku tukar ke TAMPA..and nasib baik aku tak ditampar oleh cikgu Yati kerana mengada2 mengubah bahasa ibunda tersebut huhuu..aku cume di soal siasat je kenapa aku leh terfikir nak tukar lak perkataan tu..aku cume sengih je la huhu

Kesimpulannya, janganla gelakkan orang len sampai terguling2 serta meleleh2 air liur jika diri sendiri pun camtu gak..sekian terima kasih..

No comments: