Monday, April 6, 2009

Barang-barang baby

8 bulan dah baby duk lam perut and 8 bulan la aku dah kawen ngan budak mucuk nama zakaria. Bunting pelamin huhuhuhu masa dapat tau ngandung tu terkedu juge la hhehehe tapi lelama aku jadi excited lak. Abang pun camtu gak. So sepanjang tempoh mengandung ni rajin gak la aku masuk forum mengandung.com untuk tahu apa yang patut or tak patut dilakukan sepanjang mengandung, info2 kesihatan, pengalaman ibu2 mengandung dan mcam2 lagila..then aku dapat tau ada satu produk lepas bersalin (berpantang) yang bagus. produk tersebut adalah Tropical Herbs by Amway...tu gambar kat bawah tu bukti aku dah beli hehhehee set ni harga dia rm255. aku beli secara online..memang lengkap sume ada siap bagi bengkung lagi tau. yang takde cume tungku je. So tinggal nak cari tungku je la pasni.. Semalam nak pi air terjun kat Gombak tu nak kutip batu sungai tapi ujan le plak huhu so kena beli yang Leesa Formula punye tungku herba la kot nanti..rege pon ok dalam rm40 je.



Ok..tu set bersalin. Now aku nak tunjuk la barang2 yang aku dah prepare untuk baby cumel aku ni..hhehehe excited wei..puas aku berjalan kat Sogo aritu..tergedik2 aku memilih baju and barang baby..ngan perut memboyotnye huhuhu pastu pi carrefour and jusco duk tambah lagi barang baby..asal aku pi pasaraya je mesti aku duk jeling2 manja kat barang2 baby...geram la..sib baik aku dapat menahan nafsu serta keghairahan aku ni kalau tak ada sebakul lagi baju baby aku angkut kahhhhhhhh...

Ha yang ni aku nak tunjuk beg mak baby..ni lama punye beg. Memula duk KL aku beli beg ni nak wat pi keje..sekarang tak gune dah so aku nak wat beg wat pi spital time bersalin nanti..dalam tu aku baru letak pad overnite Intimate and termos 1 litre..


Ni barang2 feeding and keperluan2 lain cam nasal aspirator yang wat sedut ingus baby tu, pastu set ketip kuku die, cotton bud wat korek tinge, sterilizer untuk bersihkan puting and botol baby, nappy cream kot2 nanti montot baby naik ruam sebab pakai diaper and lain2 lagi.

Ni plak lampin 12 helai satu pek, pastu nappy line letak lam lampin and baby cotsheet..pelapik baby la tu..Nanti nak salin diaper die kena salin atas ni.

Beg winnie the pooh ni beg baby...aku dah siap isi dah barang2 baby cam baju, selimut/bedung, toiletries, diapers, towel, mitten and booties serta lain2 lagi..

Sampai dua diaper baby kihkih..maknye salah beli tu sebab sampai dua..memula aku terbeli yang size S. Konfiden je dah amik yang newborn punye sekali salah daaa....sapa suh gambarnye serupa..pastu pi carrefour agi sekali beli yang newborn punye. Orang kata jenama mamy poko ni ok tapi mahal la. Aku beli je sebab nak the best for baby..pastu sebelah diaper tu adalah bedding set baby. Aku beli online kat Mypermatahati.com. 100% kekabu and sarungnye cotton..ada 1 tilam, 2 bantal and 2 bantal peluk. Rege die not bad rm90 je..

Last sekali bakul barang2 baby...aku malas letak lam beg. Nanti balik kampung pas beranak ni (aku beranak kat KL tapi pantang kat Johor) angkut je bakul ni..Dalam bakul ni ada baju baby yang aku tak bawak pi spital (takkan sume nak bawak spital, bukan berkampung kat spital pon), nursing pad, cotton ball, mitten and booties, baby bip, towel badan and muke serta baby wipes.

Ha begitulah adanya persiapan yang telah aku buat untuk menyambut baby gegel aku ni..tak sabar nak peluk cium baby. Semalam abang tanya, "tak takut ke nak beranak?". Aku katala aku takut tapi aku tak kisah..abang kata takpela sakit2 pon nanti terhapus dosa2..heheh tu yang aku tak kisah tu..berbaloi la kan..sambil2 nak dapat baby terhapus dosa2 ku nanti InsyaAllah. So kepada kawan2 marilah mengandung tapi kenala kawen dulu hikhik..dengar citer classmate aku si Ada and Mamai dah pun pregnant...alhamdulillah..welkam to the club hehehee

1 comment:

Anonymous said...

salam..sebenarnyer saya terbaca blog u ni..anyway byk lg sebenar persiapan yg perlu ada..terutama tuk diri sendiri..mcm pad (cth kotex)..sbb elokla beli lebih..sbb kita kan dlm pantang..lg satu..pad tuk 'breast'..bila kita dah start menyusukan baby..pad tu guna bila kita kluar kemana-mana atau ke klinik..kita letak pad tu dlm bra..so xde la basah kat bra nnti...tuk baby lak..vicks, grape water, minyak yuyi, minyak telon..semua tu perlu ada..standby kata org..anyway saya doakan semoga u selamat bersalin..dan menimang cahayamata pertama..