Monday, July 13, 2009

Mari mengajar baby membaca

Maybe ramai yang dah tau bahawasanya kita boleh mengajar baby yang berumur 4 bulan ke bawah mengenal huruf, nombor, malah membaca juga.. Masa aku bawa Insyirah ke Ampang Puteri untuk di inject hepatitis B yang ke 2 kalinya, Dr. Lim tanya sama ada aku ada ajar Insyirah guna flash card atau tidak...aku jawab la tidak hehehhe...dah ada niat sebenarnya nak ajar tapi tak beli2. So hari ni dengan mood rajinnya semalam aku buat flash card. Pastu hari ni aku surf internet and jumpa satu website ni www.brillbaby.com . apa yang menarik dalam website ini adalah ianya memilki satu ruang download secara free flash card untuk baby. Banyak juga maklumat yang boleh kita tau seperti tentang kebolehan otak baby yang macam sponge menyedut segala maklumat dan macam2 lagi. Aku pun download la flash card tersebut and sambil tu join forumnya. Banyak ilmu yang perlu aku pelajari dalam membesarkan anak ni or in other word parenting skills... Aku harap dengan pengajaran menggunakan flash card ni, Insyirah bertambah cerdik hehe lagi bagus kalau umur 1 tahun dah pandai membaca..huhu mustahil? Takde yang mustahil kat dalam dunia ni.


Flash card ni memang untuk A4 paper...pas print kite leh tampal atas kertas keras. Jangan juga lupe untuk dilipat sebab ada huruf kecil yang membolehkan kite membacanya dari belakang kad.

Ok, stop citer pasal flash card. Actually aku tengah pening ni huhuhu breast kanan aku tetiba mengecil and production susu telah semakin berkurangan..mengapakah jadi begitu???? Seram bila memikirkan kalau2 kering susu and Insyirah tak dapat menyusu dengan puasnya. Nasib baik breast kiri tetap seperti biasa... malam tadi aku pam dapat 5 oz untuk breast kiri manakala breast kanan hanya 2 oz sahaja. Kerana terlalu risau aku sampai termimpi2 pasal breast feed ni huhuhu merajukkah breast ku ini? Semalam aku minum nescafe huhu mungkin ini sebabnya. Aku mengidam gile nak minum so aku minum la...walaupun aku tau caffein tu boleh mengurangkan pengeluaran susu..padan muka ko bini zakaria! taubat aku takmo minum air bercaffein dah..Misi aku masih lom tercapai lagi...aku nak breastfeed Insyirah sampai umur dia 2 tahun huhu harap2 tercapaila impian ku ini..

p/s: Aku tak pi keje lagi arini huhu mertua aku esok baru balik semula ke KL. Nak tinggalkan Insyirah ngan encik suami macam tak konfiden je hhehehehe...


No comments: