Sunday, July 5, 2009

Kalau selsema makanla ubat

Dah 3 hari aku selsema...malam tadi rasa nak demam. Aku cepat2 makan panadol Actifast. Not sure sama ada ubat tu leh ke tak dimakan time breastfeeding. Tadi aku baca blog Puan Sue, dia ni memang seorang yang breastfeed anak die secara eksklusif. Banyak info tentang breastfeed dalam blog dia. Aku baca tentang ubat yang boleh dimakan oleh ibu yang menyusu dan terkena selsema atau batuk. Ubatnya adalah Piriton (ubat selsema) dan zecuff (ubat batuk). Sib baik aku tak memandai beli ubat selsema semalam...orang kata kalau salah makan baby akan muntah2 bile minum susu badan. 1 more lesson yang aku dapat hari ni.

Masa preggy dulu aku jarang sangat sakit. Masa memula je dulu aku ada demam pastu takde dah sampai la bersalin. Lepas bersalin ni asyik sakit je...demam dah dua kali pastu selsema plak kali ni. Kurang vitamin kah? Kalau kurang air macam mustahil pula sebab aku kuat minum air lepas bersalin. Sangat kuat sebab aku sentiasa haus lepas Insyirah menyusu. Kan kandungan susu badan mostly adalah air. Tiap2 malam mesti bangun and pi minum air.

lepas bersalin ni juga aku susah buang air besar..sembelit je. Kalau tak tiap2 pagi mesti membuang. Kadang2 aku jugak ada masalah bila buang air kecil. Pastu masalah strechmark yang huduh tu lagi...ohhhh...suma ni kadang2 buat aku stress..

Namun begitu apabila setiap kali aku rasa down ngan semua ni aku mesti teringat Insyirah..Aku mungkin kurang dari beberapa sudut tapi aku memiliki anugerah paling hebat..Allah kurniakan aku seorang puteri yang cumel. Worth it la kan...setiap yang terjadi ada hikmahnya. Mungkin ini la yang dikatakan pengorbanan seorang ibu...dan juga seorang isteri?? Aku rasa dua2 sekali...so suami2 di luar sana jika isteri anda tidak lagi menarik selepas melahirkan anak silalah jangan pandai mengomen sahaja..lagi bagus kalau encik suami sekalian pi hantar isteri2 ke pusat kecantikan ke, pusat kuruskan badan ke, belikan ubat hilangkan strech mark and lemak ke..adakah ini hint kepada encik suami aku?? mungkin juge ya kahkahkah tapi encik suami dah buat dah sikit dari yang aku listkan tu..contohnya, encik suami tolong belikan ubat sembelit and strech mark untuk aku. Kira ok la tu kan..terima kasih encik suami!



Ha camnila lebih kurang rupa strech mark huduh itu..jangan salah sangka ini bukan gambar perut aku ye. Aku cilok kat yahoo ni..tah perut sapa tah ni..

Setakat ni aku dah try ubat strechmark from Buds tapi takde perubahan. Kemudian aku try Mederma pula..tapi sekerat jalan je hehehe sebab aku malas nak sapu satu2 strechmark ni memandangkan Mederma ni gel yang kuar dr tiub macam ubat gigi tu tapi kecik je. Namun begitu Mederma ni memang berkesan untuk parut sebab aku dah penah try dulu and hilang segala parut kat kaki and tangan aku. Jadi licin berseri, tulus mulus kulit aku ni heheheh. Sekarang ni aku try Bio Oil pula. Senang nak sapu sebab die minyak. tenyeh dan urut je takyah concentrate satu2 strech mark. Banyak woo strech mark itu..kat perut, peha and pinggang. Diharap berkesan la..kena la tunggu beberapa minggu lagi and lihat perubahannya...

Begitulah cerita untuk hari ni..agak panjang entry kali ni...ohh lupa pula. Begitu hijo kan blogku ini hehhe jadi Hulk dah dia...

No comments: