Monday, July 20, 2009

kejahilan tentang breastfeeding

Hari sabtu baru ni aku pi shopping ngan encik suami and Insyirah di midvalley..hajat di hati ingin mencari bottle warmer malangnya sume mahal2 belaka huhuhu tak macam lam internet murah2 je. Lagi satu kebanyakan kedai jual sterilliser sahaja instead of warmer...aku pi Jaya jusco pun takde..yang ada Phillip Avent punya warmer tapi dia satu set sekali ngan botol and baju baby. harga dia rm269. Pas dah kecewa tak jumpa kitorang pun balik. Semalam aku online kat mybbstore and tengok harga Phillip Avent punye warmer adalah rm277..huhuhu lagi murah kat JJ la...siap bagi botol Avent and set baju baby lagi. Tapi takpela...budget aku bawah rm200 so aku beli yang Snow Bear 2 in 1 car and home warmer..tinggal tunggu encik posmen datang umah je la sekarang ni hehehehe

Anyway, hari ni aku nak cerita pasal kejahilan aku tentang breastfeed ni masa memula aku lahirkan Insyirah. Citer die camni...masa aku preggy 5 bulan, breast aku dah mula menghasilkan susu..ini terbukti apabila baju aku sentiasa basah sebab susu tu mengalir keluar. Tambah plak aku selalu urut time mandi sebab aku baca lam mengandung.com itu boleh membantu stimulate breast menghasilkan susu. Mak aku sendiri terkejut tengok betapa aktifnya breast aku menghasilkan susu sebab dia nampak baju aku basah tiba2 hehehe..kadang2 time tido pun die mengalair kuar..esok pagi bangun abih lencun dah baju aku...so aku sangat yakin breast aku banyak susu. Masuk third trimester, aku rajin ikut encik suami main bowling di Midvalley...sambil2 tengok encik suami menonggeng2 membaling bola bowling tu aku pun minum mocha freeze yang dibeli di tempat bowling tu..mocha freeze dia memang kaw la..tak macam kat tempat lain..tambah lak ada whipped cream kat atas die huhuu mengancam!. Back to the story..mocha tu kan campuran kopi dan coklat kan..and kopi mengandungi kaffein kan...maka kerana kemarukkan aku meminum mocha freeze susu badan aku mula berkurangan..aku perasan dah tapi wat dono je sebab air susu tu tetap kuar cuma kurang je.

Pada 8hb Mei, Insyirah pun lahir...aku request untuk bf Insyirah, maka lepas Insyirah dibersihkan nurse tu bagi Insyirah kat aku untuk di bf. Aku yakin betul ni susu aku ada, aku pun sumbat je la..aku perasan Insyirah isap bukan main lama sampai sakit nipple aku..last2 aku tanggalkan mulut dia dari breast aku tu secara paksa. Malam tu Insyirah tido ngan aku senyap sunyi je dia tak macam anak orang sebelah katil aku....kejap2 nangis..Aku tak tahu itulah tanda2 baby nak kena kuning sebab dia tak aktif. Hari ke 2 Insyirah kena masuk nursery and dijemur bawah lampu biru tu sebab dia kena kuning...setiap 3 jam sekali nurse akan panggil aku untuk bf Insyirah. Setiap sesi bf mesti sejam..bayangkan...sejam aku bf Insyirah..setengah jam untuk sebelah breast. Ini disebabkan oleh Insyirah macam tak puas...kalau aku bagi setengah jam and then letak dia lam bekas untuk dijemur tu mesti dia menangis and nurse tu mesti kata "dia tak puas menyusu lagi tu puan...cuba bagi lama sikit" Oh...kasihan sungguh anak aku...napa tak puas? Susu aku tak kuar ke?

Pada hari ke 3, ada sorang kakak ni hantar anak dia ke nursery...dia dah seminggu lahirkan anak dia then datang semula sebab dia syak anak dia kena kuning. memang betul pun tapi tak berapa tinggi cuma 11 sahaja. Dia duduk di hadapan katil aku and setiap kali nurse panggil untuk bf mesti saing ngan aku. Dia ada tanya susu aku banyak ke? Aku katala a'ah...sungguh yakin..sebab aku tak tau susu banyak tu camne. Esoknya anak dia leh kuar dah...sedangkan Insyirah kuning dia naik sedikit. Kakak tu kata bagi susu badan banyak2 untuk baikkan kuning dia. Masa tu aku rasa susu aku tak banyak...untuk pengetahuan aku tam mandi pun dari hari 1st Insyirah lahir huhu jangan terkejut. Ini berlaku kerana aku takut nak mandi..aku tengok tempat mandi dia ngeri..takut jatuh je..walaupun ada pemegang tu..tambah plak luka jahitan ni sakit wooo..jalan pun terkepit2 macam orang jepun pakai kimono. Kakak ipar aku kata suh encik suami temankan tapi bila encik suami datang aku kena pi bfkan Insyirah pulak. Tah camne, hari tu aku tergerak nak mandi..plak tu aku teringat aku tak mandi wiladah lagi..tak baik tangguh2 kan? So, aku pun gagahkan diri untuk mandi..and of course la mandi air panas..masa mandi tu aku urut2 breast aku. Lepas mandi aku terasa air susu keluar...baru aku teringat air panas membantu melancarkan pengaliran susu..maka setiap kali sebelum bf aku mesti tuam ngan kain yang direndam air panas dulu. Alhamdulillah, susu aku mula membanyak..tambah plak aku rajin minum milo and kadang time makan orang spital bagi air barli...maka susu aku mula membanyak..Insyirah pun agak puas la menyusu. Lepas kuar hospital and duk umah mertua susu aku lagi makin membanyak..and terasa breast aku membesar. Dari cup A sekarang cup C..so kepada rakan2 aku yang sedang mengandung bersedia la untuk membeli bra baru hehehe. Sebelum beranak aku beli cup B, tu pun salesgirl tu yang bagi..aku pun heran sebab aku pakai cup A tapi aku amik je la. Last2 terus cup C..huhuuhuh abih tak muat baju2 aku..

Aku bukan nak bangga breast aku besar ke hapa ek...aku cuma nak cerita tentang kejahilan aku pasal breastfeeding..nanti orang kata blog bini zakaria tu asyik meluncas je hahahaha...aku nak kongsi ilmu di dada..itu sahaja..jangan la korang yang tengah mengandung jadi cam aku..ini semua possibilities yang akan korang hadapi bila mengandung dan melahirkan anak...perubahan bentuk muka bumi akan berlaku and kite sebagai ibu2 yang vogue lagi anggun ni kena la bersedia dari segi mental dan emosi. Banyak2 kan la membaca pasal pregnancies and selepas melahirkan juga...ada orang asyik baca pasal pregnant je tapi ilmu lepas melahirkan takde..macam aku la.. hehehe

Panjang entry ni..cukup sampai di sini sahajalah dulu pengalaman yangdapat aku kongsikan..len kali aku taip lagi..

2 comments:

Benedict Bernard said...

ibu muda mcm tu lah, lagi mengong. kang dah terror nanti dah tak kekok.. hehe

yuyun said...

tu la pasal..mengong2 lagi...kena tuntut ilmu lebih lagi