Monday, August 3, 2009

Bleeding dan selsema babi

Hari ni aku ada banyak cerita sebenarnya hehehehe excited je nak bercerita bini zakaria ni..

Okla, aku mulakan ngan cerita aku pi poliklinik Aiman di Kerinchi pagi tadi. Aku pi klinik sebab aku nak amik referal letter insurance ING aku since aku nak pi jumpa pakar kat ampang puteri berkenaan bleeding aku yang masih tak henti2 sejak lahirkan Insyirah lagi..pelik bukan?? dah nak masuk 90 hari dah. Aku ingat dia sambung ngan haid tapi lelama tak sedap hati. Tanya mak aku dia pun hairan. Last2 aku google pasal masalah ni and aku dapat tau dah puncanya..ada sorang kakak ni dia tanya doktor secara online tentang injection yang kawan dia ambil untuk merancang keluarga. kawan dia kata sejak amik injection tu darah dia kuar tak henti2 so kakak ni was2 nak amik injection itu.. Doktor tu kata ada kemungkinan injection tu menyebabkan bleeding tak berhenti..so kena jumpa pakar untuk ambil pil hormon bagi berhentikan darah tersebut.

Untuk pengetahuan, masa umur Insyirah sebulan aku bawak dia pi klinik kesihatan untuk timbang, ukur dan sebagainya. Sambil tu, aku pun kena check gak..tengok tekanan darah, berat badan dan sebagainya. Masa check tu, nurse kat situ tanya apakah perancangan aku untuk kehamilan seterusnya. Maksudnya perancang keluarga la ni...aku plak masa tu blur and tak fikir pun lagi hhihihihi so aku tanya options yang aku ada. Nurse tu kata klinik leh bagi injection or pil perancang. Aku terfikir kalau amik pil aku ni pelupa..kuat makan semut agaknya hehehe so aku ingat nak amik injection. Aku tanya ada kesan ke? Dia kata paling berat pun aku cuma tak datang haid je..aku pun ok je ..last2 jadi camni. Nyesal sungguh aku huhu aku tanya doktor tadi dia kata memang possible injection tu menyebabkan bleeding aku tak berhenti so doktor bagi aku ubat hormon tu..tak jadi aku nak amik referal letter tu hehhee sebab kalau kat klinik free je huuuhu...doktor bagi ubat tu untuk 5 hari then sabtu ni aku kena jumpa doktor tu sekali lagi. Kalau tak berhenti gak dia akan bagi ubat untuk teruskan lagi for 3 weeks. Lepas ni aku nak makan pil je la...kena set alarm kat hp.

Tu cerita pertama..cerita kedua pasal selsema babi yang melanda negara kita sejak akhir2 ni. Sekarang ini kan, aku rasa tak selamat je duk KL ni..aku kan ada baby kat umah so aku kena pastikan aku sentiasa sihat. Masa aku tunggu turn kat klinik tadi adala dua tiga orang kat situ yang demam. Tapi ada sorang kakak ni yang memang aku tak puas hati..simptom2 H1N1 ni kan demam, batuk and selsema kan? Semua kakak ni ada tau..bukanlah aku nak tuduh dia ada H1N1 tu tapi manalah nak tau kan..yang tak bestnya kan dia batuk dengan sesuka hatinya..meaning dia batuk tak tutup mulut pun..kung kang kung kang kat situ. Orang lain batuk tutup la gak mulut tu walaupun batuk sikit2..dia dahlah teruk batuk dia siap dengar bunyi kahak lagi tau..aku lak yang tutup mulut...takde kesedaran langsung. Ni lah kadang2 punca penyebaran penyakit tu..dahlah kematian akibat penyakit ni pun dah meningkat. Mengerikan sungguh...

Cukuplah untuk hari ni..kang gemuk plak blog ni hehehehe

nota tumit: aku rindu encik suami huhuhuhuhuhu....encik suami rindu kat insyirah..hmmm...

No comments: