Friday, August 7, 2009

Buah cempedak di luar pagar

Sejak akhir2 ni, Insyirah suka tul main air liur dia...berbuih2 kat mulut pastu mengalir abih basah baju. Kadang2 tu kan saja je dia sembur2 kat aku..siap kena kat muka aku lak tu...bertuah sungguh baby tu. Mak mertua aku kata kalau baby asyik mengalir air liur je tu maknanya time mak dia mengandungkan dia tak dapat makan apa yang dia ngidam. Ye betul!!! Aku ngidam nak makan cempedak goreng masa mengandung...sampai Insyirah lahir still aku tak dapat. Encik suami berusaha cari cempedak goreng takpun buahnya kat kedai tapi takde...kalau ada pun orang kedai tu kata baru amik dari pokok..tak masak lagi. HUhuhu tapi kan sekarang ni kat tepi2 jalan berlambak2 orang jual cempedak...sama naik ngan durian...bengkek je aku tengok. tak pasal2 Insyirah meleleh2 air liur huhuu..nak salahkan cempedak jugak...

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

ewah..berpantun pula...

Esok insyirah genap 3 bulan...ada 3 bulan lagi untuk aku bf dia secara ekslusif..pastu dia dah boleh ambil solid food..then akan ku sambung menyusu badan sampai umur dia 12 bulan dan seterusnya 2 tahun..insyaAllah..semoga susuku sentiasa ada untuk Insyirah..walaupun aku tak berapa buat EBM stok uhuhuhu harap jangan la putus susu aku ni..takmo sumbatkan Insyirah ngan susu formula...

Hujung minggu lepas aku baca lam suratkhabar ni pasal menyusu sewaktu kecemasan? Tak ingat dah aku tajuk dia..tapi secara generalnya camni la...dia bagi situasi kalaulah tetiba berlaku gempa bumi, atau banjir kilat atau bencana2 alam yang lain yang menyebabkan sukar untuk kite memperolehi air yang bersih dan sebagainya...camne kita nak menyusukan anak kite kalau selama ni kite bagi dia susu formula? Kalau menyusu badan senang je..sumbat je la kan. Tak payah bancuh2, nak sterilise botol ke hapa ke...ha lebih kurang camtu la citer lam surat khabar tu hehehe...Mesti orang akan kata, ala malaysia mana ada bencana alam...memang la bagi negara yang selalu dilanda bencana alam maybe boleh digunapakai la kan...kalau macam negara kite ni?? Jangan ingat bencana alam je suatu kecemasan..camne kalau berlaku kemalangan jalanraya and Alhamdulillah kite terselamat bersama anak, tapi anak kite menangis2 time tu...takkan dengan kelam kabut tu sibuk nak bancuh susu lak..watnya susu yang kite bawak tu tah melimpah ke, apa ke..kan ke susah..nama pun kemalangan kan..so camtu la ceritanya..

Semalam aku baca dalam website 3r.com.my menganai breastfeeding..tajuknya Breastfeeding has health benefit for moms : Study. Very interesting topic and setelah membacanya baru aku tahu selain daripada dapat mengelakkan berlakunya kanser payudara dan ovari, menyusukan anak dengan susu badan kita juga dapat mengurangkan risiko sakit jantung dan strok apabila tua nanti

"Researchers found that women who breastfed were less likely when they were older to have developed high blood pressure, diabetes, high cholesterol and cardiovascular disease — the leading cause of death in Canadian women."

See...baguskan breasfeeding itu...baca lagi bawah ni

For Schwarz, the study was personal. “As a new mom who went back to work, I found pumping a bit challenging,” Schwarz says. “Everybody kept telling me it was good for my baby. I wondered what effect it had on my own health.”

Fat stores accumulate during pregnancy, and other studies have shown that, in populations where breastfeeding is rare, pregnancy might increase the risk of heart disease.

One theory is that breastfeeding lowers that risk by mobilizing fat stores.

“Breastfeeding has an important role in the way women’s bodies recover from pregnancy,”Schwarz says. “I think what we’re seeing is that when this process is interrupted by women feeding their babies things other than human milk, women are more likely to have a number of health problems.”

When milk isn’t expressed, she said, women don’t unload all the body fat stored up during pregnancy.

Prolactin and oxytocin, hormones involved in producing milk and releasing it from the body, may also have effects on a woman’s heart.


See lagi...thats why fully bf boleh membantu kite menguruskan badan..lagi banyak kebaikan and tiada keburukan langsung bf ni..cuma orang selalu kata leceh la apa la..nak seribu daya taknak seribu dalih. Bagi yang boleh bf baik kite bfkan anak kite sebab ramai gak di luar sana yang tak dapat bfkan anak diorang atas faktor kesihatan and diorang sedih ngan perkara tersebut...


No comments: