Wednesday, October 28, 2009

Ibu mertuaku yang best

Ramai orang kagum yang aku leh duduk ngan mak mertua...lagi kagum mak mertua aku sanggup datang ke KL sebab nak jaga Insyirah. Sebenarnya kan aku rasa untung sesangat dapat mertua macam mak mertua aku ni. Orangnya baik, penyayang,ramah mulut..senang la nak bawak bercerita apa2...Dia dengan anak2 mahupun menantu memang sangat baik dan akrab..cucu2 dia semua dia sayang..takde nak beza2kan.

Masa aku mengandungkan Insyirah, encik suami awal2 lagi dah cakap kalau boleh taknak hantar Insyirah ke nursery or rumah pengasuh sebab takut..dah banyak kite dengar cerita pasal keganasan yang berlaku di tempat2 tu kan (tengok 360 hari tu lagi menyebabkan aku takut..banyak pusat jagaan kanak2 tidak ada lesen??? apakah??)..tambah pulak kedua mertua aku pun tak berapa setuju jugak..sebab kakak ipar aku dah penah kena dulu masa dia hantar anak dia ke nursery..anak dia jadi penakut tiba2..duk belakang pintu, mungkin pengasuh tu garang sangat ngan dia sampai jadi camtu..pastu penah budak tu taknak minum susu botol (sebab dia fully bf), pengasuh tu pulak tak berusaha nak bagi and biar budak tu menangis kelaparan. Yang dia tau telefon maknya berkali2..kan ke susah tu..kalau dia seorang yang terlatih dia mesti tahu nak handle situasi macam tu kan? Disebabkan inilah tah cemana encik suami leh mintak mak dia jagakan Insyirah selama dua minggu setiap bulan bila encik suami pergi kerja. Memula aku fikir nak ke mak mertua aku ulang alik macam tu...kesian lak kat dia tapi suprisingly dia terima..dia kata dia sanggup jaga asalkan keselamatan Insyirah terjamin..see bagus dan best kan?

Sepanjang mak mertua aku duk ngan aku kat sini takde apa masalah pun berlaku...aku jadi tak bosan duk rumah sorang2 sebab ada kawan borak hehehe. Aku lak memang suka borak ngan mak mertua aku ni sebab dia banyak cerita...orang berumur macam dia mestilah banyak pengalaman hidup...so dia kongsi la pengalaman dia kat aku..kan bagus tu. Bertambah lagi bagus aku dapat tau banyak cerita2 encik suami masa kecil2 dulu hahahahah memang seronok la. Aku gelak memang tak hengat la sebab selalunya ceritanya kelakar2 belaka..yelah zaman kecil2 kan zaman kite perangai tah hapa2...kalau aku teringat cerita aku kecil2 dulu pun aku duk bantai gelak..banyak benda mengarut yang aku buat masa sekolah rendah dulu..sekolah menengah pun apa kurangnya..

Bila mak mertua aku cerita pasal anak2 dia especially encik suami, aku rasa aku makin kenal encik suami..semua rahsia aku tau hohohohoho..pastu aku pun berlagak ngan encik suami bahawasanya aku dah banyak tau cerita pasal dia. kalau nak harap encik suami cerita..hmmm tak payah la. Dia jenis berat mulut tak macam aku ni..semua benda nak cerita..tu lah perbezaan ketara antara aku ngan encik suami. Tapi orang kata suami isteri saling melengkapi kan..tu sebab ada perbezaan antara satu sama lain. Whatever pun aku dah ada informer baikkkkk punyaaaaa...kahkahkahkah...mesti berbulu je encik suami baca belog aku hari ni.

Wif mak mertua, encik suami and Insyirah semasa dinner di Kuantan. Keluarga pink gitu.

No comments: