Tuesday, September 8, 2009

Insyirah taknak minum EBM

Entry di waktu malam...ni semua berlaku kerana hari ni aku tak pergi belajar. (biasa aku post entry kat lab tempat belajar) Aku rasa aku dah tak boleh dah nak pi belajar pasni...nak tau kenapa? Insyirah taknak minum dari botol dah or senang cakap taknak minum EBM dah...dia nak direst breastfeed je. Kelmarin aku pergi belajar cam biasa..aku balik2 je kul 2 petang aku tengok mak mertua aku duk sibuk dukung Insyirah and berjalan mundar mandir kat ruang tamu. Mak mertua aku kata Insyirah mengamuk2 taknak minum susu...puas pujuk dia taknak. Bila letak or baringkan dia kat tilam dia makin mengamuk sampai menggigil2 nangis..terpaksa mak ngan bapak mertua aku bergilir2 mendukung Insyirah..bayangkan..berapa jam diorang wat camtu..diorang lak tak call aku suh balik sebab takut mengganggu aku...pening aku fikir..camne nak buat ni..

Mak mertua aku citer, kakak ipar aku dulu kena camni ngan anak sulung dia sampai dia terpaksa berhenti kerja sebab nursery tempat dia hantar anak dia asyik call je kata anak dia taknak minum susu..begitu besar dugaan membfkan Insyirah ni. Bukan tak boleh aku belajar di rumah cuma kadang2 susah nak concentrate..

Hari2 sebelum tu Insyirah taknak direct bf dengan aku or isap botol..macam berperang lak nak suh dia isap...dia isap direct bila malam je..Mak mertua and kakak ipar aku kata takyah la puasa sebab mungkin Insyirah taknak minum sebab susu jadi kurang sedap. So aku tak puasa keesokan harinya and aku dah tak berperang dah ngan dia sebab dia elok je minum siangnya...tapi still dia taknak minum dari botol..huhu sedih...besar cabaran nak membfkan anak ni...penah mak mertua aku suh bagi susu formula, terkedu kejap aku...aku fikir selagi leh menyusukan dia aku akan buat...taknak susu2 formula ni...

Aku nak try tanya kaunselor laktasi..mungkin ada idea camne nak atasi masalah ni...susah juga kalau anak kite nak direct bf je...nak pi memana kena bawa dia sekali..takkan nak pi kerja or belajar kena bawak dia sekali???

1 comment:

Adwawa3 said...

Salam,
Penah try bg ebm guna selain dr botol? cam feeding cup ke, sudu ke, Syringe ke...sbb klu tgk dlm susuibu.com, ade gak mothers yg bb tak nk botol. Tp ok gak tu lu nk check dgn kaunselor laktasi...mebi dieorg ade better solution.