Wednesday, December 8, 2010

Rahim jatuh

Sejak akhir-akhir ini aku mengalami sakit2 di bahagian ari2. Aku memang ada masalah kencing kotor sejak di bangku sekolah lagi (iye..aku guna ayat di bangku sekolah..gila kentang skema) , sampaikan masa pregnantkan Insyirah dulu pun masih tak ilang penyakit tu walaupun dah telan macam2 ubat..buat ujian darah and air kencing dah banyak kali dah tapi hasil ujian tidak menunjukkan apa2 yang serius. Anyway, aku ingatkan sakit di bahagian ari2 tu adalah kerana kencing kotor..tapi dia sakit banyak kat belah kiri. Bila buang air besar rasa sakit...pastu rasa tak puas la dengan aktiviti qada hajat tu. I mean tak abis keluar la hahahahaha..

Pagi tadi bangun tidur terus sakit...sebelum tu aku tahan kencing. Yela tengah tidurkan mana nak sedar..diri ini tahan dengan sendirinya. Bila dah tak tahan sangat baru bangun...pastu bangun lak Insyirah nak susu. Terpaksa menyusukan dia..makin tertangguh hajat di hati. Makin sakit ari2 aku ni..pas dah kencing ok sikit la pastu tetiba hajat di hati makin besar, so pi toilet lagi. Lepas menunaikan hajat, rasa sakit bertambah2 pula...bila duduk rasa senak wei. Gile kentang tul..bila aku cakap kat mak aku barulah aku tau kenapa dengan aku ni.

Ropa-ropanya rahim aku jatuh..or lari sikit alignment dia. Mak aku cakap dia penah kena dulu. Maka dengan semangatnya aku pun pergi berurut and memang sah rahim aku turun. Tu kata makcik urut tu la..lepas dia urut satu badan and sengkak semula rahim aku baru rasa lega. Makcik tu kata jangan angkat benda berat2 contohnya bakul yang penuh dengan kain untuk disidai..bila dia cakap camtu terus terflashback segala aktiviti pengampaian baju. Memang aku selalu angkat bakul yang berat itu dibawa keluar rumah untuk disidai kainnya..siap teran2 berkerut2 muka bila angkat..mana taknya bakulnya bapak besar, penuh lak tu bajunya..pastu aku ni dahlah kurus :p hahaha mana la larat nak angkat tapi ku gagahkan jua proses pengangkatan itu. Abih tu kalau tak di angkat nak wat camne? Tak payah sidai kain..ewah ewah lemak tongkeng ko.. silalah amik sehelai2 dan letak dibahu sampai bertimbun kemudian bawa keluar.. p/s : teknik ini diajar oleh makcik tersebut.

Bila dah kahwin and beranak 1 ni badan mula longgar sana sini...alahai..macam2 pulak penyakitnya. So kenalah jaga dengan sebaik mungkin..lepas ni after period je kenalah berurut..sengkak semula rahim tu. Ini nasihat mak aku...phewwww..

p/s: Sejak akhir2 ini juga aku suka sebut "gila kentang" muahahahahha encik suami bila dengar aku cakap perkataan tu mesti dia berbulu je..annoying agaknya..gila kentang lah!

1 comment:

mimie said...

lps berurut mcm mana rasa? brp kali kene urut baru peranakan akan ok? seram la baca ni