Wednesday, December 15, 2010

3 perkara aku benci

Aku tinggal di tut, Kota Tinggi hahaha tut tu bukan nama tempat tapi sekadar nak merahsiakan tempat sebenar aku tinggal. Aku merupakan seorang pemandu kereta yang tegar...hampir setiap hari aku drive keta pi kedai la, bank la, post office la..so aku selalu terdedah dengan pelbagai jenis pemandu jalanraya. Memandangkan aku tinggal jauh dari bandar tapi bukan pendalaman ye seperti yang selalu didakwa oleh encik suami..huh! maka penduduk di sini bawak motor macam haram. Kenapa bukan pemandu kereta tetapi penunggang motosikal yang aku kutuk dengan kejamnya? Sebab aku ada dah banyak kali mengalami experience buruk dengan penunggang2 motosikal ini..Aku listkan 3 perkara paling aku benci dengan perangai haram penunggang motosikal di tut, Kota Tinggi.

1) Tak bagi signal dan tak pasang lampu bila malam..ko gila ke hapa?

Tak bagi signal tu kira benda paling koman ar orang cakap...tak berapa nak hangin la tapi kekadang kena masanya hangin jugak aku..Dahlah terkedek2 bawak motor dan aku lak dengan penuh berhemah tunggu la kat simpang, sekali dia belok masuk simpang aku tu..peh menyirap air sirap..rasa macam nak tahan dia pastu bagi ceramah je. Tapi kang orang kata aku emosional sangat pulak..

Pastu yang bestnya tak pasang lampu pulak..ni lagi giler. Tengah syok2 drive tetibe muncul depan aku. Memang nak mati agaknya...dah tau takde lampu takyah ar kuar malam. Takpun ko guna la lampu suluh ke pelita ke obor ke hapa, aku tak kisahlah asalkan orang nampak ko. Kang kena langgar kojol kat situ jugak baru padan muka ko kan..

2) Parking giler rapat ngan kereta aku

Pakcik, boleh tolong parking jauh sikit tak? Camno saya nak keluar jika pakcik parking motor betul2 depan bumper kereta saya..berapa inci je lak tu. Sila rujuk gambar jika ingin dapatkan gambaran jelas..ye, aku lukis sendiri guna paint. Gila kentang hensem kan aku lukis? hahahahahahah..ops sori off the topic.



Penah sekali aku pi pasar malam. Lepas seronok bershopping beli segala jenis makanan, aku pun berjalan dengan penuh sopan lagi ayu ke kereta aku. Sampai je kat kereta aku pun cakap "peh, parking sikit punya dekat, ingat kereta aku ni motor macam dia ke?" Pastu tetibe ada lalu sorang makcik ni and cakap dengan nada berlagak " tolak keluar la motor tu" which is memang niat aku untuk berbuat demikian namun apakan daya motornya berkunci. Takleh gerak..aku tolak punya tolak tak gerak pun? Kunci la tu kan? Aku mana tau pasal motor ni..pemandu tegar kereta la katakan..lesen kereta je aku ada pun.

Namun berkat kesabaran dan juga skill pemanduan yang hebat, aku berjaya juga keluarkan kereta aku..semua orang tengok je aku berusaha sedaya upaya lalu bertepuk tangan setelah aku berjaya..ok tipu diorang tengok je takde nak tolong pun. Hei, berbudi bahasa amalan kita la! Teringat zizan raja lawak cakap dialog tu dengan nada sengau..

3) Conquer jalanraya macam bapak dia punya

Yang no 3 ni biasanya budak2 muda la buat..orang tua takde lagi setakat ni. Diorang ni kan aku tak tau la perangai jenis apa..nak kata beruk kang marah lagipun beruk tak pandai bawak motor ye tak? Banyak kali dah aku kena camni, bersusun motor berlapis2 macam budak2 balik sekolah jalan kat tepi jalan ramai2 beriringan sampai sepuluh orang takpun macam mat Bangla baru lepas balik kerja jalan ramai2..tapi tu takpela, jalan kat tepi jalan..ini tidak, beriringan naik motor atas jalanraya. What the f la...dah la tu siap borak2 atas motor...kalau dah namanya borak, takkan no nak bawak laju2 ye tak? Slow nak mampu wei..10km/j kadang2 tu. Baik ko jalan kaki cam mat Bangla jalan ramai2 pastu borak la sampai subuh pun..nak pegang tangan pun takpe. Pastu diorang boleh wat dek je walaupun dia tau aku tengah follow diorang..kalau aku leh motong memang aku terus buat siap tekan minyak2 kuat sambil pandang diorang dengan pandangan yang mengerikan hahaha..tapi kadang2 takleh nak motong samada ada kenderaan lain ataupun jalannya sempit. Macam yang berlaku beberapa bulan yang lepas..memang aku takleh lupa ar benda ni. Sila amati gambar di bawah dulu sebelum keterangan lanjut diberikan.





iye, dia ngorat aweks sambil bawak motor. Budak perempuan tu lak punya la mengada tahap cipan tergedik2 ketawa2 atas motor tu. Jantan tu lak lagi la naik ulat bulu..Aku lak berbulu je tengok perangai sampah macam tu. Nak motong jalan sempit..peh hangin aku. Jauh jugak aku follow...aku nak hon tapi aku takut kang bebudak ni hangin cari aku and calarkan kereta aku lak which is cerita benar ye. Penah jadi dengan kawan mak aku...baru je beli vios tu, pastu tah cemana dia nak masuk simpang and dah bagi signal tapi budak tu pi memotong sib baik tak kena langgar tapi dia lak hangin. Dah ko bingai sangat pi memotong kereta nak masuk simpang tu apa ke halnya? Budak tu follow kereta kawan mak aku sampai ke kedai. Kawan mak aku masuk kedai dia wat pedajal dia..bila kawan mak aku keluar dari kedai... tadaaaaaaaaaa (sambil depakan tangan luas2).....dari depan sampai belakang kena calar.

Ok berbalik kepada cerita aku, setelah lama aku follow baru budak tu perasan and toleh ke balakang namun seribu kali sayang
dia buat bodoh je wei..cheese cake betul. (wah aku guna cheese cake sebagai ganti nama kepada perkataan yang tidak sesuai, good for u bini zakaria haha). Aku yang duk lam kereta ni menyumpah2 dah...kurang ajar sungguh budak2 ni. Last2 budak perempuan tu masuk simpang and budak2 lelaki tu terus je jalan dengan lajunya..hai sabar je la..

Itulah dia 3 perkara yang aku menyampah sangat ngan penunggang motorsikal di sini..bukan sekali mahupun 2 kali tapi dah berkali2 terkena..penyakit ke hapa ni? Hai...mengeluh je la aku leh buat...


No comments: