Sunday, November 1, 2009

Aku nak pindah ke Johor..tak kira nak jugak!

Hari ni aku menderita sakit pewut...memulas2+senak+menarik2 kulit perut sampai takleh tegakkan badan...bukan sakit perut nak cirit-birit tu...aku tak cibi pun..tapi tahla...sampai sakit kepala menahan sakit and sampai rasa nak demam...time2 cakit camni bertambah la rindu aku kat encik suami...time cakit la muleh manja2 kan huhuhu. Mak mertua aku kata mungkin sebab angin penuh dalam perut aku...dia pun penah kena camni jugak. Biasanya dia makan pil chi kit teck aun tu...tapi dia tak berani nak bagi aku makan sebab takut effect pada Insyirah pulak..aku pun ragu2 juga nak amik. Bila menyusu ni bukan leh amik sebarang ubat..hmm muleh ke tak ek sebenarnya aku amik ubat tu? Tadi masa nak amik air semayang untuk solat asar, aku terasa nak muntah..puas aku muntah tapi kuarnya takde pun...kuar air sikit2 je. Maybe sebab perut aku kosong. Waaaaa....sungguh seksa..dahla aku tak buat preparation lagi untuk presentation progress report yang masih belum tahu bila tapi dalam minggu ni la..huhuh dah la tak berapa nak progress master aku ni semua gara2 banyak sangat masalah yang melanda sejak akhir2 ni. Takleh fokus...

Aku dan encik suami dah decide untuk pindah ke Johor iaitu rumah mak bapak aku pada bulan Januari tahun depan. Semuanya sebab kami rasakan taraf hidup yang tinggi di sini. Kalau duk Johor macam2 kitorang boleh jimat..contohnya sewa rumah, duit minyak, duit tol encik suami ulang alik dari Kerteh ke sini, dan bil2 mengarut dari Perbadanan Perumahan kat sini...insurans la, sembur serangga perosak la, sewage system, indah water dan berbagai lagi la..aku pun dah tak hengat..Satu lagi sebab ketara adalah kerana kasihan dengan mak mertua aku yang terpaksa ulang alik ke sini. Walaupun dia tak kisah tapi aku kesian la pulak...kalau aku hantar nursery anak aku pun tak boleh jugak kalau takde orang teman aku kat rumah sepanjang peninggalan encik suami selama 2 minggu berkerja. Serius tak boleh aku duk sorang2 menjaga Insyirah di rumah...nanti satu keje tak boleh buat. Nak ke kedai beli lauk takkan asyik nak bawak dia..tak larat woo..pastu kadang2 nak mandi or ke bilik air pun aku takut nak tinggal dia sorang2 sebab takut dia buat benda pelik2 yang boleh membahayakan diri dia...contohnya aritu tengah aku sibuk buat keje, insyirah sibuk meniarap..aku biarkan je la. Sekali dia muntah, aku tak perasan..pastu bila kepala dia penat dia leh sembam muka dia atas muntah dia. Aku ternampak and aku angkat muka dia penuh satu muka dia ngan muntah tu..abih masuk idung...dia macam nak lemas..aku cepat2 lap. Tengok...tu aku ada kat sebelah dia tu...cuba kalau time tu aku buang air besar ke (aku nak menunjukkan masa yang diambil..kan buang air besar lama, bukan aku saja2 je nak citer pasal buang air besar hehe) and dia tinggal sorang2 and terjadi benda camtu...tak ke merbahaya. Tu sebab kena ada 2 orang jaga dia ni..bila aku solat or pi bilik air, mak mertua aku jaga, pastu turn mak mertua aku lak..Satu lagi, mak mertua aku ni jenis tidur malam awal...so aku la kena sentiasa ada di sisi Insyirah..Insyirah ni lak time tu la dia nak mengaruk la apa la...so takleh la aku nak wat keje2 master aku..agak mengganggu la tapi aku taknak la jadikan itu alasan sebab tu kan tanggungjawab tapi kadang2 takleh tahan gak..

Kalau duduk ngan kedua ibu bapa aku, kehidupan aku agak teratur...makan minum no worry, my mom kan ada kihkihkih pastu mak aku pun jenis tidur lambat leh la tolong tengokkan Insyirah. Bila encik suami balik laut, aku tak bimbang duk sorang2..keadaan sekeliling rumah yang aman damai pasti tidak membuatkan aku tension...kalau sekarang duk flat, bukan leh kuar jenjalan...duk terperap je...pengap otak aku. Duk umah mak aku, leh la jugak keluar2 tengok jiran2..pi taman permainan depan umah aku tu...kiranya banyak la aktiviti. Laut pun dekat, boleh aku pi mandi laut huhuhuhuhhu...

Tapi bagaimana pula dengan master aku? Hmmm aku decide untuk berbincang dengan supervisor aku,....nak mencapai satu persetujuan. Bagi mendisiplinkan diri and agar aku tak lupa diri bila dah duk sana nanti, aku decide untuk memberi progress report by the end of the week..dan aku akan ke KL untuk beberapa hari bila encik suami balik semula ke darat. Kot2 la supervisor aku nak jumpa ke or ada urusan2 lain pasal master yang memerlukan aku berada di universiti.

Itulah impian aku sekarang ni...aku takleh duk sini dah...sakit kepala aku...banyak benda aku nak fikir. Lagipun kalau duk ngan mak aku leh la teman dia jugak..saling berteman la. Mak aku pun duk dua orang je kat rumah tu...kalau bapak aku pi main badminton sampai tengah malam, mak aku kat rumah ni risau je...duk sorang2...umah besar lak tu..ngeri jugak la kalau aku jadi mak aku huhuhuuh

Harap2 dapatlah aku pindah...tak tahan dah....boleh sakit mental.

No comments: