Tuesday, November 10, 2009

Makanan pejal pertama Insyirah part 2

Dapat komen yang memberansangkan pada entry yang lepas...

Kalau nak tahu, sebenarnya nestum adalah pilihan pertama aku untuk bagi Insyirah but then aku fikir, if aku boleh masakkan sesuatu untuk anak sendiri then why not? That is why the ayat "tengoklah camna nanti" telah digunakan di situ. Aku pun terfikir jugak kot2 aku tak larat nak masakkan untuk dia then what other options yang aku ada? Mestilah makanan yang dah sedia ada kan? Aku cuma ambil langkah terbaik...kalau ada tokey makanan2 ni baca belog aku then wth..ada aku kisah??? Hak pengguna kan?? hehehehe..macamlah ada tokey nak baca...Tak payah timbulkan soal penyakit2 yang memang dari sejak Insyirah lahir itulah perkara yang aku nak elakkan..takkan la ada ibu2 di dunia ni sengaja nak bagi anak2 dia sakit...sterilize??? ohhh..sudah menjadi rutin harian aku mensterilize barang2 Insyirah...biar pun susah atau leceh tapi dalam pala otak aku ni asyik terbayang kuman bergayut2 di botolnya..aku ni seorang yang berimaginasi kuat hehehe that is why kadang2 aku cepat paranoid..


Aku masih lagi fully breastfeed Insyirah...mostly direct feeding..cuma 5% aku guna botol untuk feed dia. Dah terbukti susu ibu adalah susu terbaik di dunia.. InsyaAllah selagi mampu akan aku breastfeed insyirah selama 2 tahun...but it is unfair kalau aku tak perkenalkan dia dengan makanan pejal..kesian wei tengok dia asyik terliur tengok orang lain makan..kalau dia wat tak tahu je takpela kan..semalam pun aku cuma bagi dua sudu je bubur dia. Saja nak bagi dia rasa and Alhamdulillah dia tak muntah pun. Aku bagi bubur kosong je sebab kita takleh campurkan garam or gula dalam makanan bayi..kalau nak perasa leh letak carrot or kentang or taburkan sedikit ikan bilis yang ditumbuk halus (kena goreng tanpa minyak dulu then tumbuk..and 2 keping ikan bilis je kalau nak letak lam bubur, takut sembelit kalau letak lebih2).

Aku percaya setiap orang nak buat yang terbaik untuk anak2 diorang kan? Walau terpaksa bagi susu formula pun but still the niat adalah untuk yang terbaik jugak kan? Aku tak pernah condemn sesapa nak bagi anak dia susu formula ke, itu pilihan mereka. Macam ada sorang yang aku kenal ni..bagi susu formula kat anak dia..memula ok but then terpaksa tukar susu sebab harga terlalu mahal (susu formula yang ok biasanya harga dia mahal, standard la tu kan?) terus anak dia cirit birit sebab tak serasi...nampak kerisauan di wajahnya..berusaha mencari susu yang sesuai untuk anak dia..maknanya dia still nak bagi yang terbaik untuk anak dia kan? It is up to them..and it is also up to me la kan...

hidup ini penuh dengan pilihan...pilihan aku? membaca, menambah ilmu kemudian buat yang terbaik untuk si kecil comel itu...

p/s: Sila baca dah faham detail profile di sebelah hehehe

No comments: