Saturday, December 3, 2011

Entry biasa orang mengantuk

Kalau pregnancy yang lepas (Insyirah), aku punya alahan tak teruk mana.. Cuma sebelum makan kena muntah dulu..kalau tak makan takde rasa loya nak muntah pun. Pregnancy yang ni masih takde rasa loya2 ke hapa..cuma satu je yang aku perasan. Aku asyik rasa mengantuk je..badan letih je. Makan pulak, masyaAllah hehe berselera betul tak macam masa ngandungkan Insyirah hehehe. Makan ala kadar je..tak pernahnya abis bila makan. kalau camni je simptonnya aku rasa lega sikit la..tapi masih baru lagi kan. Kita tengok bila dah masuk bulan kedua nanti. Camne agaknya..

Hari ni aku rasa letih and sakit tengkuk sampai rasa nak demam. Petang tadi tido bukan main lama tapi still letih lagi.. Sabar je la. Nak mintak mak aku urutkan la jap lagi tapi kena tahan sakit la.. mak aku kalau ngurut..fuhh mencengkam2. Kuat tul tangan dia..hehehe

Aku sebenarnya takde idea langsung nak update blog ni tapi sebab nak tanamkan rasa cinta mengupdate blog, gagahkan jugalah jari jemari yang tak berapa nak runcing ni..

Eh, korang dah tengok Ombak Rindu belum? Hari tu aku baca seround lagi novel Ombak Rindu tu..meleleh air mata ni bila baca part Izzah kena pukul ngan Hariz. Pastu part yang Hariz cakap nak gantung Izzah tanpa tali and then Izzah gugur sebab jatuh kejar si Hariz tu..uwaaaa sedih. Insyirah pelik dah tengok mak dia nangis sambil baca novel hehe

Aku baca tu sebagai persediaan sebelum menonton movienya..lagipun aku nak recall watak Bront Palare tu.. Dia jadi Mail kan? Yang kena tuduh nak rogol Izzah tu. Mungkin sebab watak Mail tu dalam novel tak berapa menyerlah tu yang aku tak ingat ada watak tu. Ahh..bila nak pergi tengok ni? Ajak mak aku best gak ni..bila ye? Esok mesti ramai manusia kat Jaya Jusco Tebrau tu sebab hari Ahad. Kena pergi hari kerja jugak baru best..orang tak berapa ramai.

Ok stop cerita pasal Ongbak Rindu eh ombak Rindu tu..Tadi aku search pasal mengantuk masa mengandung sekali keluar yang ni lak:

Amalan suami semasa isteri mengandung.

Perkara-perkara yang perlu diamalkan oleh suami ketika isteri mengandung :

a. Suami hendaklah banyak bertaubat kepada Allah SWT

b. Banyak membaca Al-Quran dan mengharapkan agar anak yang ada dalam kandungan isteri akan memahami keinginan baik yang terkandung dalam Al-Quran tersebut.

c. Suami hendaklah banyak berpuasa sunat, Isnin dan Khamis dll.

d. Suami hendaklah rajin mengerjakan solah berjemaah.

e. Elakkan pergi ke tempat yang tidak dibenarkan syarak.

f. Rajin menghadiri majlis ilmu dan orang-orang soleh.

g. Suami hendaklah banyak bersabar dalam menjalin hubungan dengan isteri.

h. Dilarang memakan benda-benda haram, begitu juga dilarang memberi isteri rezeki yang tidak halal, rasuah serta wang riba dsbg.

i. Banyak membaca doa keselamatan isteri yang sedang mengandung dan keselamatan anak dalam kandungan.

j. Dilarang membuka aurat kerana dikuatiri mempengaruhi akhlak anak yang akan lahir nanti.

k. Suami hendaklah menjauhi diri daripada marah dan benci pada isteri.

l. Banyak membaca surah Al Fatihah, Luqman, Yasin, Yusuf, Surah An Nahl ayat 78, surah Al A'raf ayat 189 dan ayat Kursi.

Credit to http://tunasislam.blogspot.com

Happy pregnant to all my friends.. :-)


No comments: