Thursday, December 1, 2011

Bila nak mengandung lagi?

Kalau perasan dan baca entry yang lepas...yang pasal diet tu. Ala entry selepas entry semalam tu.. Aku ada cerita pasal sakit urat perut la kejadahnya tu kan. Okay, ni aku nak cerita sambungannya. Dah lama dah cerita ni. Time bulan puasa aritu.

Perut aku selalu sakit-sakit especially bahagian kiri. Kadang2 takleh bangun. Sau hari tu aku tak puas hati aku pergi poliklinik. Kebetulan memang aritu pakar sakit puan ada. Lepas aku cerita panjang lebar tentang sakit aku tu dia tanya aku dah buat pap smear belum. Aku kata aku pernah nak buat tapi doktor kat Klinik Tut taknak buat. Dia kata takyah sebab umur aku belum 30 tahun. Doktor tu terkejut beruk la. Dia kata salah tu...sesiapa sahaja yang sexually active or dah berkahwin kena buat pap smear. Aku cakap la aku pun pelik bila dia cakap camtu sebab setahu aku camtu la, sama macam apa yang doktor sakit puan tu cakap. Tetiba je rasa macam nak pergi ke Klinik Tut itu dan lempang doktor itu laju2..

Oleh sebab masa aku check tu aku puasa, takdelah aku buat pap smear. Lagipun kalau ikut kiraan hari, aku dah nak period dah time tu. Kalau buat jugak takut bacaan tak tepat sebab mungkin akan ada sedikit darah pada sample pap smear tu nanti. Tapi doktor tu scan perut aku. Dia kata ovari sebalah kiri aku bengkak..mungkin sebab aku nak period. Ramai orang yang alami benda camtu..bila nak period, ovar nak keluarkan telur so dia membengkak. Sebelum balik doktor tu suruh aku buat pap smear lepas aku abis period nanti.

Lepas beberapa minggu, aku datang semula ke poliklinik tu and buat pap smear. Kali ni doktornya lain pulak.. Dia scan perut aku and dia kata ada cyst. 1cm je...memula tu aku terkejut. Cyst? Apakah? Bukan ketumbuhan ke cyst tu? Doktor tu rileks je...aku lak yang cuak sebab aku zero knowledge pasal cyst ni. Aku tanya doktor tu adakah peluang aku untuk dapat anak akan tipis lepas ni? Doktor tu kata, selagi cyst tu ada aku ada peluang 20% je untuk dapat anak. Pastu dia tambah lagi. !cm cyst biasanya tiada mendatangkan kemudaratan. Itu perkara biasa..hampir semua org ada cyst tu and dia boleh hilang dengan sedirinya. Walaupun dokor kata gitu aku tetap was-was. Balik rumah aku wat kajian di internet.

Yang best lagi membengangkan kan, mostly cite pasal ovarian cyst di internet ni semua ngeri-ngeri belaka..Cheese cake betul. Saja nak tambah lauk bagi aku seram. Ada yang cerita kena buang ovari sebalah la sebab cyst tu melekat kat ovari and membengkak. Ada yang sakit sampai pengsan la pastu masuk hospital kena operate. Ada yang sampai takleh bangun la. Kalau korang baca memang rasa nak gigit orang la. Aku pun tak tau apa kaitan gigit orang dalam cerita aku ni..tak kisahlah tu haha. Tapi bila aku baca dari website yang berbentuk fakta, mostly memang kata tidak berbahaya dan akan hilang dengan sendirinya. Ovarian cyst ni ada dua jenis, satu yang di dalamnya adalah cecair atau darah manakala satu lagi jenis dalamnya mengandungi pepejal seperti kuku, rambut dan gigi. Korang jangan tanya aku rambut, kuku and gigi sapa dalam cyst tu. Aku pun konpius..bunyinya macam angker gitu..seram bukan? Nak tau lebih lanjut silalah tanya pakcik google.

Pastu kan, nak menambahkan seram yang sedia ada mak aku boleh cerita lak cikgu kat sekolah dia baru je masuk spital sebab operate bunag cyst tu. Cyst dia berukuran 5cm. Yang membuatkan dia tergerak nak ke spital adalah sebab dia sakit perut teramat sangat. Pergi ke spital pakar and scan dah 5cm. Terus warded and buat operation. Weeee...seram bukan? Seperti ko baru je nampak pocong pastu jalan2 nampak pontianak pulak..double seram tu.

Tapi Alhamdulillah...aku punya takdelah jadi camtu. Bila aku jumpa doktor sekali lagi untuk amik result pap smear, elektrik takde lak kat klinik tu. So dia takleh tengok and print result tu. Tapi dia kata dia percaya aku takde apa. Kalau tak mesti dia dah call aku sebaik sahaja result tu kuar. Pastu dia cerita cyst tu hampir semua orang perempuan akan ada. Biasa lepas period dia timbul..mungkin sisa daripada darah period tu. Doktor yang kali ketiga aku jumpa ni doktor lelaki India. Sangat2 sweet and baik. Bersungguh2 dia terangkan. Pastu dia tanya pasal rancangan aku untuk mengandung lagi. Aku kata memang aku dah berusaha untuk mengandung sejak bulan 5 lagi. Dia suruh aku datang lagi bulan 12 which mean bulan ni la jika aku tak mengandung lagi. Dia nak bagi ubat subur.

Tapi kan, masuk hari ni dah 4 hari aku lewat.. *wink*. Tapi aku takdela rasa loya2 ke hapa sebab dulu masa Insyirah pun takde rasa loya2. Yang buat aku tergerak nak check sebab macam dah lama tak period. Ni yang buat aku tak sabar nak kencingkan pregnancy test tu hahahhaa..tapi aku nak tunggu lama sikit lagi. Kot2 kang pi buat test tu sekali negative. Rugi-rugi..seketul dah rm15 menatang pregnancy test tu. Tiap2 bulan bila period je aku sedih uhuk..bulan ni camtu jugak ke?? Tapi apa pun, aku redha sebab semua tu ketentuan Allah kan. Kalau Dia nak bagi bebila pun Dia bleh bagi..Kalau Dia taknak bagi, terima je la.



Gambar scan Insyirah. Masa ni first time check up. 9 weeks 4 days...lepas 2 bulan ngandung baru pi check..hahaha..Kecil je dia dalam perut aku..sekarang..hmmm tak larat nak dukung dah. Semoga suatu hari nanti Insyirah dapat adik lak..amin.


4 comments:

Noli said...

gud luck yuyun..moga ade rzeki 2nd bby nnt..cayokkk..

yuyun said...

time aceh aciq!!

Anonymous said...

pakai apa pakaian buat pap smear?

yuyun said...

U can wear anything. Saya pakai seluar jeans masa tu. Tapi nanti dia bagi kain and kena tanggalkan seluar.