Friday, August 27, 2010

Aku sumpah kau gegata jadi ayam!!!

wahh dah pukul 2.49 am la tapi aku duk online lagi. Ni semua gara2 alergic yang mangkuk ayun..abis badan aku penuh gegata. Gatal pulak tu sampai takleh tidur. Actually aku dah tidur dah sebenarnya kul 11 pm tadi tapi tiba-tiba terjaga kul 1 am sebab asyik duk tergaru2 je. Seksa sungguh la! Dulu aku tak camni tapi lepas kahwin leh datang lak penyakit ni. Tak tau nak kata alergic apa..uhuk sedih woooo..tergaru2 macam beruk.

Kemudian aku pun meng'yahoo'..aku jarang meng'google'' ni hehehe and jumpa satu forum ni. Aku copy paste kata2 sorang forumer bernama RedDevils

"Gegata ni selalunya yg i faham ialah keadaan acute allergic reaction, lebih tepat lagi dipangil URTICARIA rash.

Allergic boleh berpunca samada dprd makanan/ubat ataupun sumber luaran yg bersentuhan(eg, air, habuk, lalang, ect)

In general, ny allergic reaction(termasuklah urticaria ni) perlukan short-term high dose steroid..Insha-Allah within 24 hours akan sembuh..boleh diambil orally.

Kalau teruk sgt, ambil injection corticosteroid.

Ubat2 penahan gatal(seperti piriton, cetrizin) hanyalah sebagai symptomatic treatment..

Dan yg paling penting ialah AVOIDANCE.

Elakkan terdedah kpd sumber/makanan/ubat yg kita tahu/suspek akan dpt tindakbalas allergic."

Ha begitulah adanya..agaknya orang ni doktor kot. Aku agak suprise sebenarnya sebab rupa2nya ramai jugak yang kena gegata macam aku ni. Ramai yang kata mungkin disebabkan antibiotik yang dimakan menyebabkan allergic tersebut. Hmmmm aku mana ada makan antibiotik sejak akhir2 ni. Yang peliknya kan, bila senja je dia pun naik gegata tu..esoknya bangun pagi dia hilang dah. Magis bukan?? Walaupun magis tapi ada gak orang kena camni..aku baca dalam forum tu la. Dia mesti kena gegata start lepas Asar sampai la subuh..wahhh misteri alam ni.

Ada yang kata untuk pulihkan gegata tu dengan meminum air kelapa..tapi ada yang kata nanti makin banyak lak yang kuar.

Ada pula yang kata gosok pakai jaring/jala wat tangkap ikan tu..yang ni aku tak berpa pasti rasionalnya di situ heheeh macam kaedah tradisional gitu.

Ada yang kata gosok pakai daun kunyit yang sudah ditumbuk halus..takpun guna daun sireh.

Wah memacam petuanya tapi kan, aku bukan nak bagi dia hilang hari ni je tapi sampai bila2. Kiranya memprogram semula badan aku agar by hook or by crook jangan keluar lagi dah gegata bodoh tu...terseksa aku wei...

Waaaaaaaa dah kul 3 pagi tapi masih bergaru2 lagi..



No comments: