Monday, May 31, 2010

Susuku oh susuku

hahahahahaha...aku gelak kerana aku dah lama tak update blog ijau ni.

anyway, hari ni aku nak cerita pasal breastfeeding...ye my breatfeeding journey. Insyirah dah pun berumur setahun and aku masih breastfeed dia...namun sejak akhir2 ni susu badan aku dah pun berkurang...and last month aku period! Memang dulu aku penah cakap pasal aku punya nifas tak berhenti2 kan..then doktor kata benda tu berlaku mungkin disebabkan suntikan perancang yang aku ambil..and after doktor bagi ubat hormon, darah tu stop keluar...and terus tak keluar sampai la Insyirah berumur 11 bulan..Aku tak period selama 7 bulan. Aku hairan jugak memula sebab orang kata bila kite dah pernah period masa breastfeed then kite akan continue period tapi tahla..aku takde pulak. Bila umur Insyirah masuk 11 bulan, tetibe period pula...and pengeluaran susu aku terus berkurang...tambah pulak penyakit malas pun timbul..aku tak pam dah malam2..jarang la..kalau dulu kalau tak pam breast memang takleh tidur..penuh sangat rasa tapi sekarang takde dah...Insyirah pulak sekarang dah kuat makan so jarang breastfeed...so kuranglah pernghasilan susu since susu di supply by demand kan...hehe salah aku jugak sebenarnya sebab aku cukup la malas nak mengepam...

Aku masih lagi minum or makan benda yang banyakkan susu tapi still camtu jugak..aku pi farmasi and mintak ubat banyak susu and dia bagi pil Pramilet..kat botol tu tulis multivitamin/mineral preparation with folic acid. Kandungan vitamin bagi setiap tablet adalah vitamin A, D3, C, B1, B12, Folic acid and pantothenic acid. Aku dah makan sejak bulan lepas and dah masuk botol ke dua aku makan..tapi aku tak rasa apa pun hahahhahaha tapi aku makan gak la sebab banyak vitamin dalam tu..bagus tu. So, aku nak beli milkmaid tea plak ni..or maybe pil ASI...pastu sesi menyusu akan ditingkatkan...akan ku sumbat je ke dalam mulut Insyirah haha. malam2 pun aku dah pam dah..

Jauh lagi perjalananku ini...semoga dapat aku teruskan perjuangan ini..amin

1 comment:

xeea said...

gigih nye ko BF, eh?
kagum aku. patut ah anak dara ko kemain gebu lagi.

aku pun mcm berangan nak full BF nanti. tp tatau aa menjadik ke tak. huu