Tuesday, May 18, 2010

Nama saya Cengkol



Hai..nama saya Cengkol. Saya baru sahaja tinggal di rumah Haji Abd. Ghani sejak dua bulan yang lepas..itupun kerana anak Haji Abd. Ghani, si Bini Zakaria (BZ) tu kasihan melihat saya yang kurus kering tidak bermaya lalu memberikan saya makanan. Oleh kerana bulu saya agak gebu dan ekor saya agak kembang makan Si BZ tu pun sungguh eksaited sebab seumur hidupnya dia tidak pernah membela kucing bulu kembang...biasanya kucing2 dia semua bulu kuncup muncup. Lucky me sebab dapat tempat tinggal yang baru setelah berhari2 merayau2 tanpa hala tujuan..saya tidak tahu samada saya ni sebenarnya dah bertuan ke tidak sebab yang tulis blog ni bukan saya tapi si BZ itu..and si BZ ni mana nak tau saya ni kucing kepunyaan sapa.. ah..sungguh putar alam cerita ini. Fahamkah anda?

Ok back to the story...oleh kerana si BZ sungguh eksaited, dia pun segera ke kedai membeli makanan kucing yang mana tidak pernah pun dia belikan semasa membela kucing2nya dahulu...ini semua terjadi kerana si BZ ingat saya seekor kucing yang high class memandangkan saya berbulu kembang..sudah pasti tidak makan nasi lauk ikan bilis or sardin. Hahaha sungguh naif si BZ tu..

Kenapa nama saya Cengkol tak Jimmy, Comel or Nadal? Sebenarnya, nama asal saya adalah Caligula..si BZ beri saya nama itu setelah dia tengok citer Pink Panther 2 di mana Steve Martin sebut nama2 kucing kesayangan aweknya dalam cerita tu and salah satu nama itu adalah Caligula. Si BZ mendapati nama tersebut sungguh unik dan mantap maka dia terus decide untuk memanggil saya dengan nama itu...namun timbul pula masalah. Ahli keluarga si BZ yang lain asyik tanya kenapa bagi nama tu? Apa jenis nama tu? dan yang paling sadis sekali apabila Puan Ziaton aka mak si BZ asyik menyebut Caliguli instead of Caligula..walaupun dah banyak kali dibetulkan bacaan nama itu dia tetap sebut Caliguli..last2 bila mak si BZ tu bengang sebab asyik salah sebut je dia pun mencadangkan nama Cengkol memandangkan saya mengalami kecacatan di kaki yang menyebabkan saya jalan terhencut2. Namun si BZ tetap dengan nama Caligulanya..

Suatu hari si BZ membaca satu blog ni and author blog tu menceritakan tentang isu plagiat dan tah cemana author ni tadi sebutlah pasal filem Caligula yang dia amat minat sekali. Ohhh..caligula itu movie kah? begitulah kata si BZ di dalam hati..kemudian dia pun meng"google" Caligula and guess what? rupa2nya Caligula itu adalah nama seorang Maharaja Rom yang kejam. Terus si BZ membuat keputusan untuk mengubah nama saya menjadi Cengkol. Begitulah adanya...

Sekarang saya hidup aman damai di sini...disayangi oleh semua ahli keluarga si BZ..opss not include si suami BZ tu sebab dia tak berapa sukakan kucing. Selain dia, semua pun sayangkan saya..anak si BZ, Insyirah tu pun sukakan saya sampai asyik nak kejar je saya bila nampak saya..

Terima kasih Bini Zakaria

No comments: