Monday, December 21, 2009

insyirah tumbuh gigi dan makan lauk pauk kenduri kawen leh boostkan susu?

Entry blog diteruskan plain tanpa gambar..aku malas nak upload gambar dengan internet macam siput sedut sedang berjalan2.

Insyirah dah tumbuh gigi sebatang..yeah way to go Insyirah! Aku baru perasan kelmarin...masa tu dia tengah makan biskut (see aku bagi biskut juga apa). Dia senyum2 mulut ternganga luas2..pastu aku nampak ada putih kat gusi dia..bila aku try sentuh ianya keras...confirm gigi la kan.takkan batu karang lak. Sungguh happy aku tau terus ym encik suami bagitau berita gumbira tu..kemudian post di dinding mukabuku huhuhu

Ok, cerita pasal breastfeeding pula. Pada 12hb hari tu, aku buat majlis cukur jambul and akikah for Insyirah (dah 7 bulan baru nak wat kihkihkih..semua encik suami punya pasal..sapa suh pergi ke laut je huhuhu) . Haiwan yang diakikahkan adalah seekor kambing..and bapak aku telah masak kambing beriyani serta kari ayam untuk majlis tu. Aku tak berapa akan kambing tapi masakan aritu memang sedap...tak hamis dan lazat. Setelah makan lauk pauk tersebut aku dapati air susu aku banyak..sangat banyak ok..sampai breast aku bengkak. Sebab kambing atau rempah2 yang digunakan untuk memasak tu? Kemudian kelmarin ada majlis kawen jiran aku..mestilah aku makan nasi minyaknya kan hehehe lauknya ayam masak merah, rendang daging dan sebagainya..sekali lagi susu aku banyak terhasil pada hari tersebut..siap paksa Insyirah minum lak hahahaha..so aku buat kesimpulan mungkin bahan yang digunakan untuk memasak lauk tu yang membuatkan milk aku boost tetiba. Bagus kan? Kena rajin pi kenduri kawen la pasni hahaha..

tetapi...hehe ada tetapinya ye...Insyirah kuat berak lak pastu..sehari 2 hingga 3 kali..hmmm sebab rempah tu ke? aku agak sebab tu..so cemana tu? susu banyak tapi anak berak2 lak..

Begiulah adanya..

No comments: