Sunday, September 5, 2010

Para Pencari Tuhan memang best

Alisa..Benci Bilang Cinta..Cinta Kirana..familiarkah anda dengan tajuk2 sinetron Indonesia ini? Sinetron2 ini ada ditayangkan di tv3 dan juga astro ria/ prima (tak berapa pasti which one). Aku bukanlah peminat sinetron2 ini sebab bagi aku ceritanya klise sesangat sampai boleh agak apa yang agak jadi seterusnya. Kadang2 ada part2 cerita yang tak masuk di akal..ada juga yang melampau seperti kalau jahat tu, Ya Allah nauzubillah macam syaitonn..kalau baik tu, baik bebenor sampai rasa nak hempuk kepala sebab baik2 bangang. Naif sangat..pastu yang si baik ni kena dera or buli ngan si syaiton ni melampau2..lebih2 pulak aku tengok. So aku jadi tak lalu nak tengok..dahlah cerita dia mesti yang perempuan tu miskin, yang lelakinya kaya raya pastu terjatuh cinta pastu ada pompuan jahat nak kat laki kaya pastu buat rancangan pisahkan diorang ni..alahai..

Namun aku suka sinetron yang satu ini..Para Pencari Tuhan yang ditayangkan setiap hari Isnin hingga Jumaat pada pukul 1.30 petang di Astro Oasis. Kalau anda pernah dan suka menonton sinetron Dunia Belum Kiamat, anda pasti akan suka sinetron ini juga. Lakonan Deddy Mizwar sangat mantap..dengarnya cerita ni digarap olehnya sendiri. Sinetron ini cuba menyampaikan ilmu agama dengan cara yang bagi aku masuk dek akal, tidak berat tapi kelakar..kiranya sempoi la. Orang yang tak berapa penuh ilmu agama di dada macam aku ni boleh 'masuk' ar tengok cerita ni sebab seronok..kelakar.

Sinetron ni sebenarnya di discover oleh bapak aku. Aku mana nak tengok sangat channel Oasis tu tapi bapak aku leh jumpa pulak sinetron ni. Lepas aku join tengok terus aku jadi addict..pelakon2nya ada yang sama berlakon dalam sinetron Dunia Belum Kiamat.

Sinopsis sikit cerita ini

Ada tiga orang pemuda bernama Juki, Chelsea dan Barong yang masing2 penah ada kesilapan lampau. Si Juki merupakan kaki pencopet, Si Chelsea pula pengedar narkoba manakala Si Barong pula pencuri motosikal. Masing2 telah insaf dan ingin belajar ilmu agama dengan Abang Jack (lakonan Deddy). So tengah diorang belajar tu macam2 la jadi di sekitar kawasan kampung diorang tu.

Ada satu part ni, si Udin (Rela kat kampung tu) berjalan2 sama 3 orang yang aku cakap tadi. Aku tak berapa ingat camne boleh tercetusnya perbualan ni tapi Juki tanya dekat Udin samada dosanya mencopet dompet orang diampuni oleh Allah. Udin kata mestilah diampuni jika kita bertaubat. Chelsea pun tanya jugak tentang dosa dia mengedar dadah samada diampuni oleh Allah ke tidak. Jawapan yang sama diberi oleh Udin. Last sekali si Barong tanya samada dosanya mencuri motosikal akan diampuni oleh Allah tidak jika dia bertaubat. Udin garu2 kepala dan dengan innocentnya menjawab;

"Masa zaman Rasulullah, tidak ada lagi motosikal atau motokar. Maka undang2 tentang pencurian motokar tidak pernah ada...jadinya dosa itu mungkin tidak diampuni oleh Allah"

Hahahaha..tergelak aku bila dia cakap camtu. Si Barong ni tadi dah pucat lesi...terus demam sebab takut kena masuk neraka.

Pastu ada satu part ni lagi. Ada seorang peniaga ni namanya Pak Jalal. Dia adalah orang yang paling kaya di kampung tu. Kalau dia bercakap mesti berlagak punya la tapi berlagak2 dia pun dia kuat bersedekah dan kadang2 percakapannya kedengaran riak namun dia selitkan dengan hukum agama menjadikan kite rasa nak lempang dia tapi tak jadi sebab apa yang dia cakap itu betul.

Sebagai contoh, ada satu scene ni dia nak buat majlis Nuzul Al-Quran. Lalu dipanggilnya Udin dan Asrol untuk mengatur majlis tu. Antara perbualannya:

Pak Jalal : Tolong disemak ya. Bulan puasa adalah bulannya orang kaya

Asrol : Kata siapa?

Pak Jalal: Ya kata guwe. Di bulan puasa ini selain mengawal hawa nafsu, juga
tersedia program2 amal jariah, zakat, sedekah..yang pahalanya
berlipat2. Semua amalan jenis ini, nggak bakal berjalan tanpa adanya
harta. Sedangkan yang punya harta lebih itu guwe, bukannya loe
berdua, jadi ini bulannya guwe

Udin : Ambil itu bulan puasa buat bapak! (cakap sambil buat muka rasa nak
terajang Pak Jalal). Puas2 sedekah sampai duitnya habis.

Pak Jalal : Eh, sampai bila? Buktinya, selama ini guwe banya bersedekah, guwe
nggak jatuh miskin. Malah guwe makin kaya! Itu adalah janjinya Allah.

Ha begitulah..malas aku nak taip sampai abis perbualannya..ada lagi perbualan seterusnya yang kelakar, sila tengok di youtube je la. Apa pun daripada perbualan tu dapat disimpulkan bahawasanya, bersedekahlah dan memberi zakatlah kamu, nescaya harta kamu akan menjadi lebih barakah malahan bertambah2 murah rezeki. Ha betul tak?? Memang riak dari percakapannya tapi betul apa..

Walaupun best tapi aku selalu miss cerita ni..bila aku meng"yahoo" rupanya2 dah masuk season 3 pun cerita ni..kalau internet tahap Superman memang aku dah download dah hehehe

p/s: Okay, encik suami belum bayar zakat lagi..katanya hari selasa nak pi bayar di Pejabat Agama. Kepada rakan2, jangan lupa membayar zakat fitrah ye..hehehe


Sekian

1 comment:

aku said...

salam, Para Pencari Tuhan, simple menarik, byk pengajaran, nampak real tidak dibuat2. satu lagi cerita yg seronok ditonton juga adalah Geng Surau, juga menarik walau ada scene yang nampak over-over sikit.